Neckermann verwacht dubbel zoveel reservaties dankzij “Black Flydays”

Black Friday wordt ook in de toeristische sector steeds meer een piekmoment in de verkoop. Vorig jaar realiseerde Neckermann tijdens Black Friday een stijging van 53% in de verkoop. Dit jaar verwacht de touroperator een verdubbeling vergeleken met het Black Friday weekend van vorig jaar. Opvallend: Black Friday slaat bij Neckermann zowel online als offline aan.

Tsunami van Amerikaanse hype in België

In de Verenigde Staten luidt de dag na Thanksgiving traditioneel de start van het koopjesseizoen in. Winkeliers en websites lanceren op Black Friday allerlei kortingen en acties om hun klanten te lokken. Het Amerikaanse koopjesdagfenomeen is – net zoals die andere hype Halloween begin jaren 2000 – ook in België aan een opmars bezig. Eén grafiek van Google Trends bewijst die opmerkelijke stijging. Na analyse van de zoekopdrachten blijkt dat in België in november 2014 de term ‘Black Friday’ 41 130 keer gezocht werd. In november 2015 steeg dit naar 75 680 en in 2016 nam het een steile vlucht naar 229 800. Vorig jaar was een topjaar en zochten Belgische koopjesjagers maar liefst 310 340 keer naar de populaire term. Als deze stijgende lijn doorgetrokken wordt, mag Google zich deze maand opmaken voor zo’n 400 à 500 000 zoekopdrachten. (grafiek in bijlage - Bron: Google Trends, november 2018)

Black Friday ook populair in de toeristische sector

De populariteit van Black Friday is meer en meer voelbaar in de toeristische sector. Niet alleen grote online spelers zoals Bol.com of Zalando pakken uit met scherpe prijzen, ook reisorganisaties kleuren eind november ‘zwart’ van de aanbiedingen naar de zon. Zo lanceerde Neckermann vorig jaar voor het eerst uitzonderlijke deals op Black Friday. Bert Vanhaecke, Manager Yield & Pricing van Neckermann, merkt op: “Vorig jaar tekenden we op Black Friday een omzetstijging op van 53% ten opzichte van het jaar ervoor. Deze cijfers én het stijgend aantal zoekopdrachten op Google bewijzen dat Black Friday aan populariteit wint onder de reizigers. Dit fenomeen beperkt zich bovendien niet enkel tot (web)winkels met een Amerikaanse achtergrond. Black Flydays is dan ook hét moment om zo’n vakantie met onze gekende kwaliteit en vertrouwde service vast te leggen.”

November populaire verkoopsmaand

Dat moment is niet voor niets november. November is voor Neckermann en alle andere spelers op de markt een enorm belangrijke verkoopsmaand. De redenen? Ten eerste omdat de Belgen zekerheid willen over hun volgende zomervakantie.  Veel meer dan vroeger reserveren ze die vakantie net na de zomer, in oktober en november. Ten tweede omdat een pak Belgen nog snel even naar de zon willen tijdens de koude wintermaanden. Een Last Minute naar de zon breekt de lange wintermaanden. Bert Vanhaecke beaamt deze trend: “De voorbije weken kregen we in onze Neckermann vakantiewinkels en op onze Neckermann vakantielijn veel vragen over zowel last minutes als zomervakanties binnen. Om aan deze grote vraag tegemoet te komen, lanceren we ook dit jaar uitzonderlijke Black Flyday deals naar de zon, zowel voor afreizen tijdens de winter als de zomer. De prijzen van onze vliegvakanties zijn niet 1 dag, maar 5 dagen lang uitzonderlijk laag.”

Aanbod zowel online als in de Neckermann vakantiewinkels

De uitzonderlijke Black Flyday deals zorgen ongetwijfeld ook dit jaar voor een massale opkomst in de Neckermann vakantiewinkels. Zo noteerde Neckermann vorig jaar in de grote steden een verdubbeling van het aantal koopjesjagers. Bert Vanhaecke: “Black Friday is initieel een online gedreven fenomeen. Toch bereik je ook in grote steden heel veel mensen die een impulsaankoop doen. Neckermann verwacht dit jaar tussen 21 november en 26 november een verdubbeling van het aantal klanten versus vorig jaar Vanaf € 99 per persoon* geniet de Neckermann klant van een zonovergoten vakantie in het zuiden, inclusief vluchten!”

*Zo verblijft een klant reeds 3 nachten in het driesterrenhotel Bull Astoria op Gran Canaria in logies en ontbijt voor slechts € 99 per persoon (kamertype 2A, op basis van 2 personen, afreis op 01/12/2018, vluchten inbegrepen). De Black Flyday deals zijn niet cumuleerbaar met andere kortingen of acties. De andere zuiderse bestemmingen blijven voorlopig nog geheim en zullen dagelijks van 21/11 t.e.m. 26/11 op de website of in de Neckermann vakantiewinkels verschijnen.

Over Neckermann

Neckermann groeide sinds zijn ontstaan in 1979 uit tot één van de belangrijkste touroperators in België. De touroperator biedt diverse vakantieformules aan tegen lage prijzen: van vliegvakanties, autovakanties, wintervakanties en citytrips tot cruises en wereldreizen. Het aanbod gaat van all-invakanties tot last minutes. Wereldwijd staan er 22 000 medewerkers klaar om klanten een onvergetelijke en zorgeloze vakantie te bezorgen. Neckermann België maakt samen met Thomas Cook en Pegase deel uit van Thomas Cook, één van de grootste reisconcerns ter wereld.

Voor meer informatie: www.neckermann.be