Nooit eerder boekten zo veel Belgen nu al hun zomervakantie

Neckermann telt fors meer vroegboekingen

Woensdag 4 januari 2017 — Nieuwjaar is nog maar net achter de rug, maar veel Belgen hebben nu al hun zomervakantie vastgelegd. Reisorganisator Neckermann telt fors meer vroegboekingen dan vorig jaar. Vooral Spanje en Griekenland zijn populair. “Veel gezinnen die vorig jaar gewacht hebben tot de last minutes, vonden toen hun gading niet”, zegt Luc Van Erps van Neckermann.

De kerstvakantie is nog volop bezig en het jaar 2016 zit nog vers in het achterhoofd, maar veel Belgen zijn nu al hun zomervakantie van 2017 aan het plannen. Bij reisorganisator Neckermann werden al fors meer zomerreizen geboekt dan vorig jaar op hetzelfde moment. Vooral voor vliegtuigreizen is de Belg al volop aan het boeken gegaan.

“Veel klanten die vorig jaar de last minutes hebben afgewacht, stelden toen vast dat er nog weinig keuzemogelijkheden waren. Zowel qua hotels als qua vluchten was er al veel volgeboekt en daardoor vielen de prijzen minder laag uit dan gehoopt. Omdat vroegboekkortingen erg groot zijn, komt het vaak voordeliger uit om nu al te boeken. En dat verklaart het grote aantal boekingen.”
Luc Van Erps, woordvoerder Neckermann

Spanje en Griekenland boven

Voor de komende zomer staat Spanje opnieuw met stip op één in de lijst van populaire vakantiebestemmingen. Griekenland belandt op de tweede plaats. Macedonië en Sicilië zijn opvallende nieuwkomers in de lijst met landen die de Belgen graag bezoeken.

“Er is in onze shops ook een stijgende vraag naar exotische vakanties en begeleide cruises. Turkije en vooral Tunesië, een land dat traditioneel bekend stond om de kwalitatieve maar goedkope vakanties, doen het minder goed door de recente gebeurtenissen.”
Luc Van Erps

Vroegboekkortingen van 50 procent

Niet alleen de grote keuze die er op dit moment nog is, ook de grote vroegboekkortingen doen veel mensen beslissen om nu al te boeken. Met vier kinderen naar Gran Canaria voor minder dan 3.000 euro, met twee kinderen naar de Franse Alpen voor minder dan 1.300 euro of met drie personen naar Rhodos voor minder dan 2.000 euro: door alle kortingen en voordelen betalen gezinnen nu maar halve prijs. Neckermann garandeert zelfs dat de prijs na het boeken nog wordt verlaagd als de prijs twee weken voor afreis lager ligt dan nu.

“De vroege vogels krijgen extra kortingen, gratis luchthavenvervoer en ze hoeven zelfs hun voorschot nog niet meteen te betalen. Die kortingen zijn niet verwonderlijk: vliegtuigmaatschappijen en hoteleigenaars vinden het nu eenmaal een fijn gevoel om nu al in te kunnen schatten hoeveel toeristen ze komende zomer mogen verwachten. Vaak komt het in de shops zelfs nog goedkoper uit dan via de site.”
Luc Van Erps

Luc Van Erp